Maarten Kagie nieuwe lijsttrekker Leefbaar 02-Dec-2025 22:48
Leestijd 1 minuut
Paul Kagie zit al 44 jaar in de Bossche politiek, maar na de gemeenteraadsverkiezing zal hij niet meer terugkeren in de gemeenteraad. De 71-jarige Kagie draagt het stokje als lijsttrekker voor Leefbaar 's-Hertogenbosch over aan zijn 35-jarige zoon Maarten, al moet de partij daar formeel in januari nog over beslissen.
Maarten heeft de afgelopen de afgelopen tijd ervaring opgedaan in de commissies Omgeving en Bedrijvigheid. De stijl van discussiëren is bij Maarten Kagie directer dan zijn vader doet, maar hij zou dit wel doen vanuit een betrokkenheid bij de zaken die hij aankaart. Leefbaar 's-Hertogenbosch is een lokale partij die dicht bij de samenleving wil staan.
Paul Kagie was eerder wethouder van Grotestedenbeleid van 1994 tot en met 1996 (namens PvdA) en Zorg en Welzijn van 2015 tot en met 2018 (namens Leefbaar/Boschbelang/Stadspartij). Hij begon bij de PvdA, maar daar voelde hij zich steeds minder thuis. Nadat hij in opspraak was gekomen vanwege een klap in het gezicht van een oud-bestuurslid van de lokale omroep en ruime bestedingen van gemeenschapsgeld verdween hij anderhalf jaar van het toneel.
In 1997 kwam hij terug als raadslid voor Lente '97, een partij die hijzelf had opgericht. in 2002 werd de naam gewijzigd in Leefbaar 's-Hertogenbosch, dit in een landelijke trend waar in meer gemeenten 'Leefbaar' partijen meededen. Hij wilde dichter bij de bevolking staan en minder bureaucratie, meer betaalbaar wonen en veiligheid in buurten. Hij zet zich ook in voor een aantal projecten voor senioren.
Maarten Kagie wil bouwen op dit fundament en met vertrouwde en nieuwe gezichten een scherp geluid neerzetten. Wie er nog meer op de kandidatenlijst komen, maakt de partij medio januari 2026 bekend.
Auteur: Alfred Heeroma
495 keer werd dit bericht gelezen
Den Bosch Politiek | Maarten Kagie nieuwe lijsttrekker Leefbaar