Den Bosch Politiek | Binnenstad minder toegankelijk
Binnenstad minder toegankelijk
08-oktober-2024 21:16:09
Leestijd 3 minuten
Al jaren wordt er gesproken over het autoluw maken van de Binnenstad. Er zijn al maatregelen genomen, maar het college van B en W wil vanaf 1 januari 2025 stappen gaan maken. Dan komt er een strikter beleid qua toegang van de Binnenstad. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Selectie Toegangssysteem (STS). Als eerste zal de Hinthamerdriehoek aan de beurt zijn.
Autoluw is niet een term waar een hoeveelheid verkeer aan gekoppeld kan worden, maar is een maatregel om te zorgen dat gebruikers en bewoners van de Binnenstad zich comfortabel voelen in het verkeer. Doordat er veel autoverkeer rijdt op de Hinthamerstraat/Sint Josephstraat dat daar niet moet zijn, is er vaak sprake een oncomfortabele situatie, vooral in de avonduren. Tussen 19.00 en 07.00 uur zal het gebied na 1 januari alleen nog toegankelijk zijn voor ontheffingshouders. Daarmee wil het college onbedoeld verkeer weren. Later wil ze ook dat de bevoorrading binnen venstertijden (07.00 tot 11.00) plaatsvindt. Dat geldt dan ook voor pakketbezorgers. Ook zullen in de toekomst de parkeerplekken voor betaald parkeren voor bezoekers verdwijnen.
Het toepassen van beperkt toegang in de avond en nacht is een reguliere verkeersmaatregel en kan het college zo invoeren. Het plaatsen van verkeersborden en technische voorzieningen kunnen ook voor 1 januari 2025 gerealiseerd worden. Volgens het college hebben de stakeholders hun wensen en bedenkingen aangegeven. Dat mag dan zo zijn, vandaag lieten in het Brabants Dagblad (BD) meerdere stakeholders zich negatief uit over het nachtregime voor de Hinhamerdriehoek.
Nicolette Kempers van ondernemersvereniging Hartje 's-Hertogenbosch vindt dat er sprake is van onbetrouwbaar beleid. Zij ziet liever een totaalpakket. Daar is wethouder Geers duidelijk over, hij zegt dat als je daar op moet wachten, er nooit een eerste stap gezet zal worden. Er komt nog wel een panel om te praten over de uitvoer van het nachtregime, maar in het BD zegt Kempers: "Mensen denken: 'Het is toch allemaal al rond.' Er is tot nu toe geen enkele ondernemer in de Hinthamerstraat gevraagd welk regime zij willen. Ja, er is een proef geweest in die straat, die overigens weinig positief was. Maar daar bleef het bij.", zo zegt ze in het BD.
Helga Gerritzen van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Den Bosch zegt verbaasd en verrast te zijn door de aankondiging. Ze dacht dat er nog gewoon overleg gaande was met de gemeente. Er wordt immers nog gesproken over een mobiliteitsplan. "We weten allemaal dat mensen er hard rijden en er rondjes blijven rijden. Afsluiten 's avonds en 's nachts kan een goede oplossing zijn, maar praat er met elkaar over. Ik geloof heilig in gezamenlijk problemen aanpassen en oplossen, maar dit voelt als een dolksteek in de rug."
Karin Rademaker van het Hoteloverleg in Den Bosch is allerminst blij. Zij vraagt zich af hoe de gasten nu in de avonduren bij hotels moeten komen. De wijkraad van binnenstadsbewoners weet ook niet meer hoe het zit. Voorzitter Liesbeth Oudesluijs: "Wat is er nu besloten, wat is nog mogelijk, is er nog mee te praten? Liggen er beslissingen waar we nu niets meer aan kunnen doen?"
Het college is van mening is dat er een zorgvuldig proces is gevolgd en ook in de toekomst zal worden gevolgd. Toch is er minstens sprake van een verdeeld beeld. Het nachtregime is nu een eerste stap, over de venstertijden voor het leveren van goederen en het opheffen van betaald parkeren wil het college nog in gesprek met de betrokkenen. Dat geldt ook voor de andere gebieden in de Binnenstad, waar op termijn een zelfde soort regime zal worden toegepast.