Home Nieuws Columns Gemeenteraad Verkiezing

Zondag 4 mei 2025

Den Bosch Politiek | Bus zorgenkind in centrum

Bus zorgenkind in centrum

30-december-2011 12:10:02

Leestijd 3 minuten

De Vughterweg in Den Bosch. Voor héél veel foren­sen die in de stad werken is het doordeweeks een dagelijkse martel­gang om van en naar het werk te komen. Al bij het Heetmanplein (Willemsplein en Wilhelmina­plein) loopt het verkeer in de spits vast. Maar vaak staat het onder de Draak al stil. Den Bosch wil het Heetmanplein op de schop nemen en heeft uit vier verkeersmodellen de variant A gekozen. Dat is de goedkoopste oplossing voor 5,5 miljoen euro.
Bram Cazius uit Gouda, verkeers­deskundige op het gebied van openbaar vervoer, deed een inten­sieve studie naar de modellen die Den Bosch heeft laten maken en komt tot een harde conclusie: "Den Bosch doet niets voor de bus­sen op het nieuwe Heetmanplein. En de fietser komt er in variant A ook heel bekaaid af. Wat ik zo raar vind, is dat de provincie daarbij Den Bosch niet op de vingers tikt. Een beetje provincie met ballen zou dat wél doen. In het program­ma Hoogwaardig Openbaar ver­voer Noordoost Brabant staat na­melijk het Heetmanplan in de top drie van plekken waar vóór 2015 een flinke slag moet worden ge­maakt. De provincie heeft er in de ideale situatie ook bijna 6,5 mil­joen voor over. Onvoorstelbaar dat je dan, vooral omdat je over de concessie van het openbaar ver­voer gaat, daar Den Bosch niet op aanspreekt", zegt Cazius. Zelf zat hij jaren in het openbaar vervoer in het westen van Neder­land. Eerst als buschauffeur voor Centraal Nederland (het latere Connexxion), later als routeplan­ner voor busvervoer en uiteinde­lijk vervoersdeskundige. Op de fiets langs de route Emmaplein, Draak, Willemsplein, Wilhelmina­plein, Parklaan, Vughterweg en ro­tonde bij De Witte, laat Cazius de knelpunten nog eens zien. "Het au­toverkeer krijgt héél veel ruimte in de binnenstad, waar ruimte juist schaars is. De gemeente hangt de filosofie aan dat de auto tot diep in de stad moet kunnen komen. Maar succesvolle transferia bewij­zen al het tegendeel. Den Bosch heeft nu dé kans om het goed te doen. Je ziet in de spits stadsbus­sen de auto's voor zich 'uitduwen' naar de stoplichten. Ik heb op ze­ker een paar plekken gezien dat er met een niet al te dure reconstruc­tie vrije busbanen te maken zijn. De bus kun je bij het stoplicht in de voorrang gooien ten opzichte van het autoverkeer. Dat voorkomt stagnatie en dan stroomt het tota­le verkeer beter door."
Volgens Cazius is variant A een he­le ongelukkige voor het busver­keer. "Kijk maar eens welke lijnen allemaal per uur voorbij komen op het Heetmanplein. De P&R-bus (60), maar ook de lijnen 62, 68, 155, 156, 159 en 160. Samen al 34 ritten in beide richtingen. Dan nog de acht ritten van Ko­ningsweg, Heetmanplein, Vughter­brug. Alles bijeen 42 ritten. Ver­deeld over het uur dus elke negen­tig seconden een bus. En dat moet straks in variant A de T- splitsingen kruisen van Parklaan-Wilhelmina­plein en die van Willemsbrug-Wil­lemsplein. Hopeloos. De buschauf­feurs van Arriva halen nu hun rij­schema al niet eens. Er is niet eens tijd voor een plaspauze. En het fietsverkeer komt er ook slecht vanaf."
De rotonde bij hotel Vught (De Witte) is op dit moment ook veel te 'zuinig' uitgevoerd. "Hier had ei­genlijk een turborotonde moeten liggen. Maar dat zullen ze nu wel niet meer veranderen."

Auteur: Alfred Heeroma

440 keer werd dit bericht weergegeven