Home Nieuws Columns Gemeenteraad Verkiezing

Zondag 4 mei 2025

Den Bosch Politiek | Garage Hekellaan veel duurder uit

Garage Hekellaan veel duurder uit

06-december-2011 22:05:55

Leestijd 4 minuten

De parkeergarage aan de Hekellaan dreigt veel duurder uit te vallen dan is begroot. Naar verluidt wordt het begrote bedrag van 59 miljoen euro volgens de huidige berekeningen met circa acht miljoen overschreden. Ambte­lijk wordt nu met man en macht gewerkt om binnen de begroting te blijven. In de politiek ligt de bouw van de parkeergarage gevoe­lig, vooral vanwege de hoge kosten en de angst voor een lage bezet­tingsgraad. Het is zeer de vraag of de politiek akkoord gaat met een veel hoger bouwbudget.
De oppositiepartijen Bosch Be­lang, Leefbaar 's-Hertogenbosch en Rosmalen en Stadspartij Knillis hebben B&W vragen gesteld naar aanleiding van een niet-open­baar besluit van het college van dinsdag 8 november. Ze kregen het besluit onder ogen doordat het op het gemeentelijk intranet te­rechtkwam. Te lezen was dat inge­stemd is met 'wijzigingen in het ontwerp en realisatie van de par­keergarage Vonk en Vlam'. Coalitiepartij GroenLinks zal de stekker niet zomaar uit het plan trekken. "Dat is geen betrouwbaar beleid", vindt raadslid Peter van Doremalen. "We zijn niet op zoek naar een smoes om er vanaf te ko­men. Maar als sprake is van een forse overschrijding, moet je daar zeker naar kijken."
Eerder dit jaar stelde de oppositie al vragen over de kosten voor de garage, toen bekend werd dat de bouw van de Bartenbrug liefst 33 procent duurder uitviel vanwege gestegen kosten voor beton en staal. "Staal en beton zijn ook no­dig voor de parkeergarage, dus op zich is het helemaal niet verwon­derlijk dat de parkeergarage veel duurder uitvalt", stelt fractievoor­zitter Paul Kagie van Leefbaar. "Het besluit van 8 november duidt erop dat het niet om een verschil van 20.000 euro gaat. Maar om meerdere miljoenen."
Het college antwoordde in septem­ber dat het budget van 59 miljoen 'kaderstellend' blijft. Kagie: "Ik denk dat dat echt niet gaat lukken. Vergeet niet dat het in 2004 nog om 44 miljoen euro ging." Hij neemt het wethouder Jan Hos­kam (VVD) 'zeer kwalijk' dat die in de raadsvergadering van 8 no­vember met geen woord repte over het besluit eerder die dag in het college, terwijl in de raad vra­gen over de garage werden gesteld. In die vergadering is afgesproken dat de raad inzage krijgt in de kos­ten, vóór de aanbesteding.
Tegen de parkeergarage Hekellaan was ook in de omgeving veel ver­zet, maar de Raad van State gaf in februari groen licht voor het plan.
De gemeente Den Bosch gaat er nog steeds vanuit dat de aanbesteding en gunning van de bouw van de nieuwe par­keergarage aan de Hekellaan in de eerste helft van 2012 zal zijn. Volgens de oorspronkelijke plan­ning wordt deze maand gestart met het bouwrijp maken van de de grond waarop het nieuwe ten­nispark van BTC De Pettelaer komt. Die tennisclub moet voor de komst van de parkeergarage de huidige accommodatie tussen He­kellaan en Limietlaan verlaten. In mei volgend jaar start de feitelijke bouw van het tennispark, zegt een woordvoerder van de gemeente Den Bosch.
De echte bouwstart van de par­keergarage met 1100 plaatsen is ge­pland eind 2012. Die 1100 parkeerplekken staan vol­gens de gemeente ook niet ter dis­cussie. In de gemeenteraad zijn ook geluiden te horen dat die capa­citeit niet meer nodig is als het theater aan de Parade nieuwbouw krijgt op een andere plek in de stad. Volgens de gemeente is de be­hoefte aan de Hekellaan niet afhan­kelijk van de aanwezigheid in de nabijheid van het theater. De 1100 plaatsen zijn berekend ('gedimen­sioneerd') op basis van drukke winkelmomenten in heel de binnenstad. "Het theater heeft zijn grootste parkeerpiek tijdens mo­menten dat het rustiger is in de binnenstad. Een verplaatsing van het theater heeft dus geen invloed op de noodzakelijke capaciteit." Het verdwijnen van een 'grote trek­ker' heeft wel invloed op de bezet­ting van de parkeergarages. Dat heeft Q-Park gemerkt met de ver­huizing van het GZG uit de Bos­sche binnenstad. Q-Parc directeur Marc van Haasteren geeft uit con­currentie-oogpunt geen exacte cij­fers. "Maar we hebben daar sinds het vertrek gemiddeld zeker 5 tot 10 procent minder parkeerders." Q-Park heeft de parkeergarages Tol­brug (324 plaatsen) en Arena (475 plaatsen).
De plannen voor de nieuwe par­keergarage kennen een lange weg. De eerste ideeën zijn al zo'n twin­tig jaar oud. De garage moest wor­den geintegreerd in de te restaure­ren vestingwerken. Omdat de ge­meente hiervoor afhankelijk is van Europese subsidies, is de financie­ring van de garage hiervan losge­koppeld. Tegen de bouwplannen zijn veel bezwaren ingediend, maar die zijn door de Raad van State in februari 2011 afgewezen, De gemeenteraad praat uiterlijk in juni over het parkeerbeleid in de stad. Dat heeft vooral betrekking op parkeren in relatie tot de autolu­we binnenstad, aldus de woord­voerder van de gemeente.

Auteur: Alfred Heeroma

427 keer werd dit bericht weergegeven