Home Nieuws Columns Gemeenteraad Verkiezing

Dinsdag 29 april 2025

Den Bosch Politiek | Prorail: alleen achteraf actie

Prorail: alleen achteraf actie

25-november-2011 22:22:49

Leestijd 2 minuten

Pas na doorvoeren van alle wijzigingen als gevolg van het Tracébesluit gaat ProRail monitoren of de tril­linghinder van treinen in Den Bosch al dan niet binnen aanvaard­bare grenzen blijft. Dat liet Prorail gisteren weten tijdens het beroep van omwonenden bij de Raad van State in Den Haag. Staatsraad S. Wortmann wilde we­ten wat ProRail achteraf nog kan doen om de schade aan een groot aantal vooroorlogse woningen langs het spoor te voorkomen. "We kunnen alsnog een betonnen balk in de grond leggen die de tril­lingen weerkaatst. Ook kunnen we de meestal houten vloeren en plafonds in de woningen met sta­len balken verstijven zodat ze min­der trillen", zei de deskundige van ProRail. De omwonenden eisen vooraf maatregelen. Zij vinden het ongelooflijk dat ProRail achteraf hun woningen overhoop wil ha­len terwijl ze vooraf ook maatrege­len tegen trillingen kan nemen. Zo­als het leggen van de sporen op ve­ren, of gewoon de treinen langza­mer laten rijden. Woordvoerder Nico van den Heuvel zei best te kunnen begrijpen dat overdag de treinen sneller moeten rijden maar 's nachts niet.
De Raad behandelde een reeks be­zwaren tegen het tracébesluit Spo­ren in Den Bosch. Spoorbeheerder ProRail en de minister van Infra­structuur & Milieu willen de trein­sporen door Den Bosch opwaarde­ren waardoor er meer treinen per uur overheen kunnen. De bewo­ners zijn onder meer verenigd in Bewonersverenigingen 't Zand en Veemarktkwartier en Buurtplat­form Boschveld. Zij vrezen een on­aanvaardbare toename van de ge­luid- en trillingoverlast. Ook vre­zen zij grotere ongelukken als de goederentreinen ’s nachts tussen de 60 en 80 kilometer per uur mo­gen gaan rijden. Ook de gemeente Den Bosch ziet liever dat de goede­rentreinen 's nachts rond de 40 ki­lometer per uur blijven rijden. Be­halve minder herrie en kans op omgelukken zullen er ook minder trillingen zijn.
De Raad van State kon zich niet voorstellen dat het sneller rijden van treinen geen effect heeft op de veiligheidsrisico’s voor omwonen­den. "Klopt het rekenmodel wel", vroeg staatsraad Wortmann.

Auteur: Alfred Heeroma

398 keer werd dit bericht weergegeven