Den Bosch Politiek | Prorail: alleen achteraf actie
Prorail: alleen achteraf actie
25-november-2011 22:22:49
Leestijd 2 minuten
Pas na doorvoeren van alle wijzigingen als gevolg van het Tracébesluit gaat ProRail monitoren of de trillinghinder van treinen in Den Bosch al dan niet binnen aanvaardbare grenzen blijft. Dat liet Prorail gisteren weten tijdens het beroep van omwonenden bij de Raad van State in Den Haag. Staatsraad S. Wortmann wilde weten wat ProRail achteraf nog kan doen om de schade aan een groot aantal vooroorlogse woningen langs het spoor te voorkomen. "We kunnen alsnog een betonnen balk in de grond leggen die de trillingen weerkaatst. Ook kunnen we de meestal houten vloeren en plafonds in de woningen met stalen balken verstijven zodat ze minder trillen", zei de deskundige van ProRail. De omwonenden eisen vooraf maatregelen. Zij vinden het ongelooflijk dat ProRail achteraf hun woningen overhoop wil halen terwijl ze vooraf ook maatregelen tegen trillingen kan nemen. Zoals het leggen van de sporen op veren, of gewoon de treinen langzamer laten rijden. Woordvoerder Nico van den Heuvel zei best te kunnen begrijpen dat overdag de treinen sneller moeten rijden maar 's nachts niet.
De Raad behandelde een reeks bezwaren tegen het tracébesluit Sporen in Den Bosch. Spoorbeheerder ProRail en de minister van Infrastructuur & Milieu willen de treinsporen door Den Bosch opwaarderen waardoor er meer treinen per uur overheen kunnen. De bewoners zijn onder meer verenigd in Bewonersverenigingen 't Zand en Veemarktkwartier en Buurtplatform Boschveld. Zij vrezen een onaanvaardbare toename van de geluid- en trillingoverlast. Ook vrezen zij grotere ongelukken als de goederentreinen ’s nachts tussen de 60 en 80 kilometer per uur mogen gaan rijden. Ook de gemeente Den Bosch ziet liever dat de goederentreinen 's nachts rond de 40 kilometer per uur blijven rijden. Behalve minder herrie en kans op omgelukken zullen er ook minder trillingen zijn.
De Raad van State kon zich niet voorstellen dat het sneller rijden van treinen geen effect heeft op de veiligheidsrisico’s voor omwonenden. "Klopt het rekenmodel wel", vroeg staatsraad Wortmann.
Auteur: Alfred Heeroma
398 keer werd dit bericht weergegeven