Home Nieuws Columns Gemeenteraad Verkiezing

Zaterdag 4 januari 2025

Den Bosch Politiek | Kanttekening bij taxiverordening

Kanttekening bij taxiverordening

19-februari-2024 19:17:38

Leestijd 3 minuten

taxi-station1.jpg title =
De gemeente wil een nieuw verordeningsbeleid voor taxi's, maar diverse partijen hebben problemen met het klantbeoordelingssysteem en de verduurzaming.
Fotograaf: © Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

De gemeente wil naar een nieuw systeem voor de taxiverordening. Nu is de handhaving in handen van de gemeente en het uitgeven van certificaten voor Bossche taxi's gaat via de SKB. Uit de praktijk blijkt dit niet goed te werken en wil de gemeente zelf de certificaten uitgeven. De kwaliteit is er niet voldoende op vooruitgegaan.

Dit biedt de gemeente de ruimte te sturen. Zo zou er gewerkt kunnen worden aan duurzaamheid. In de commissie bedrijvigheid werd maandag aangegeven dat dit samen moeten gaan de invoer van de zere emissie zones. Dit systeem zou al dit jaar ingevoerd moeten worden, maar dit is door het Rijk uitgesteld.

Ook wil de gemeente een klantbeoordelingssysteem invoeren. Hiervoor is in Nederland nog geen goed systeem beschikbaar. Een app zou hiervoor nog ontwikkeld moeten worden. Het is niet de bedoeling dat dit systeem gebruikt wordt om de certificaten uit te geven. Bestaande apps bieden alleen een functionaliteit om taxi's te bestellen, terwijl in Den Bosch het de bedoeling is om via een QR-code op een taxi de kwaliteit van een taxi te achterhalen. Hier zijn wel twijfels over of dit in de praktijk gaat werken, want gaan klanten wel QR-codes scannen als ze bij een taxi staan?

De kosten voor een nieuw systeem zou initieel door de gemeente betaald worden en via leges terugverdiend worden. Will Hoeben van De Bossche Groenen vroeg zich af of het niet verstandiger is om het aan de markt zelf over te laten en is het geen taak van de gemeente de kwaliteit te verbeteren. Marcel Ploegmakers van het CDA gaf aan dat de verordening in overleg met de branche is opgesteld. Dit roept de vraag op of de gemeenteraad hier dan weer op wijzigen.

Wethouder Roy Geers gaf aan dat de verordening er is om de kwaliteit te verbeteren, want die was vrij slecht. Met de stap in 2015 met de SKB is er wel een vordering gemaakt, maar onvoldoende. Er is teveel onduidelijkheid. Daarom wil de stichting ook stoppen. De app is slechts een onderdeel om de klant te helpen.

Qua duurzaamheid zou de gemeente voorlichting kunnen geven, maar wil dit nog niet dwingend opleggen. Dat zou alleen maar weerstand bij taxichauffeurs oproepen. Er kan wel gewerkt met selectieve taxistandplaatsen zodat elektrische taxi’s betere standplaatsen hebben.

De wethouder schat in dat het qua werk voor de gemeente niet veel zal toenemen omdat er geen overleg met de SKB nodig is.
Een aantal fracties wil toch nog nadenken over het klantbeoordelingssysteem en het ontbreken van een tijdslijn voor de verduurzaming.

Lees ook het eerdere artikel.

Update 5 maart 2024
Een aantal fracties ziet niets in het beoordelingssysteem. Wethouder Geers was verbaasd over item bij DTV dat taxichauffeurs niet zijn betrokken bij taxiverordening. Dit is namelijk wel gebeurd.
De gemeenteraad was met 4 stemmen tegen en 31 stemmen voor akkoord met de verordening.

Auteur: Alfred Heeroma

565 keer werd dit bericht weergegeven