De tijd dat je met de auto op de Parade of de Markt kon parkeren of via de A2 langs het station kon rijden, ligt ver achter ons. De auto en de Binnenstad vormen een moeizame relatie en die zal in de toekomst steeds moeizamer worden.
De Binnenstad is daarbij te bezien in meerdere gebieden. Zo is het binnenste gedeelte, waar zowel winkels als woningen staan, een gebied waar in de toekomst een zogenaamde zero-emissie zone moet komen. Wanneer dat precies moet zijn, daar zijn de laatste woorden nog niet over gesproken. Veel bevoorrading gaat al met elektrisch vervoer, net als postbezorging. Dat wil echter nog niet zeggen dat het aantal voertuigen op fossiel aan het afnemen is.
De meeste marktkooplui komen nog met een busje of kleine vrachtwagen op fossiele brandstof en ook veel taxi's en bewoners hebben nog een auto op fossiele brandstof. Het overschakelen op elektrisch vervoer vraagt ook dat er een infrastructuur moet worden aangelegd. Dit betreft voornamelijk meer laadpalen, want die zijn er nu nog veel te weinig. En voor vrachtwagens zijn krachtigere (en daarmee duurdere) laadpunten nodig. Dat zou niet zo moeilijk in te regelen moeten zijn, maar dat is voorlopig nog niet gedaan. Wel is de vraag of netcongestie een stok tussen de spaken wordt. Ook speelt dat marktkooplui, die soms maar 1 of 2 keer per week komen, verplicht worden ander vervoer aan te schaffen, iets wat niet iedere ondernemer zomaar kan.
Maar ook al doe je je best, dan moet je eerst maar eens in de Binnenstad zien te komen. Rondom de Binnenstad ligt nu een ring van waaruit je op diverse punten de Binnenstad kan inrijden. Als het aan het gemeentebestuur ligt, wordt dat een stuk lastiger. Het liefst ziet het bestuur de auto's meer naar de transferia verhuizen en alleen noodzakelijk verkeer nog op de ring.
Zo wordt er momenteel gewerkt aan de Kanaalzone. De wegenstructuur was verouderd en was toe aan een upgrade, volgens een gedeelte van de gemeenteraad en de wethouder. Die upgrade gaat nog niet direct tot minder verkeer leiden, daarvoor is meer nodig, althans zo blijkt uit een rapport van Goudappel. Dit heeft bij een aantal fracties al de vraag doen opkomen of de ingreep nu wel zo handig is als je later nogmaals moet ingrijpen. Vooralsnog lijkt het erop dat het antwoord ja is, want wat er lag was sowieso niet goed. In de plannen zit ook een rotonde op het Kardinaal van Rossumplein. Daar zijn bij velen ook twijfels over het nut. Nog afgezien van de kap van 2 bomen, die hiervoor nodig is, is ook de vraag wat de toegevoegde waarde is als er in de toekomst nog een knip in de Kanaalzone komt. Een bus zou de rotonde nog net kunnen nemen en de hoop is dat het overige verkeer (fietsers en voetgangers) er dan geen hinder van ondervinden. Een proef van Arriva lijkt uit te wijzen dat het net kan, maar ze zien liever een kruispunt, want dat is sowieso veiliger.
De werkzaamheden hebben er ook toe geleid dat de bushalten tijdelijk zijn opgedoekt, dit tot teleurstelling van ouderen en mindervaliden. Die moeten nu veel verder lopen om in de Binnenstad te komen. Sommige bewoners zijn juist weer blij dat de bushaltes weg zijn, want ze hadden niet begrepen dat die juist in de plannen waren opgenomen.
De werkzaamheden leidde er ook al toe dat er meer verkeer op de Van Berckelstraat kwam, terwijl daar alleen bestemmingsverkeer mag komen. De gemeente heeft al een flink aantal boetes geschrapt. Kortom, niet alleen is het nut van de werkzaamheden onduidelijk, het zorgt ook voor allerlei onbedoelde neveneffecten.
De merkwaardigheid doet zich voor dat er een knip in de Kanaalzone moet komen. Een knip is een onderbreking van het doorgaande verkeer. Waar die knip moet komen is nog niet geheel duidelijk. Moet die knip komen bij het Kardinaal van Rossumplein zodat rondrijden via de Hinthamerstraat en de Sint Jozefstraat niet meer mogelijk is of moet de knip komen bij de Citadel/Oliemolensingel?
Het doel van de knip lijkt nogal onduidelijk. Is het om minder verkeer te krijgen of is het om meer ruimte voor voetgangers te krijgen of is het om schone lucht te krijgen of is er nog een andere reden? Hoe dan ook er wordt al jaren over gesproken en lijkt niemand tevreden over de gemaakte plannen. Ondernemers maken zich druk dat hun omzet mogelijk minder hard stijgt.
Veel verkeer richting de Binnenstad komt via de Brugstraat/Koningsweg en dat geeft bewoners daar veel overlast. Door de geplande lage Diezebrug zal het verkeer waarschijnlijk al wel afnemen. Om verdere overlast te voorkomen wil men nu een gedeelte van het verkeer via de Magistratenlaan afvoeren, maar dat gaat daar dan weer meer overlast geven. De verwachting is dat ter plekke er wel 3 keer zoveel verkeer kan komen. Dat terwijl men bij de Spoorzone juist de hoeveelheid verkeer wil verminderen door het aanleggen van verkeershubs en gedeelde mobiliteit. Tegelijkertijd neemt het aantal inwoners ter plekke enorm toe.
Al jaren geleden is in de koersnota afgesproken dat de Magistratenlaan een doorstroomas zal worden. Dit betekent dat de Magistratenlaan bedoeld is voor doorgaand verkeer richting de Randweg. Op de onderwijsboulevard komen dan weer meerdere buslijnen.
Hoewel ontmoedigd wordt dat er auto's naar de Binnenstad komen, is het nog maar de vraag of het aantal auto's ook vermindert. Als er niet minder auto's komen, zal de luchtvervuiling en andere overlast zich alleen maar verplaatsen.
Zoals het er nu voorligt zullen de doelstellingen niet worden gehaald en is een aanpassing van de mobiliteitstransitie nog nodig. Er wordt al jaren gesproken over de verkeersaanpak en lijkt het een te complex probleem of wordt het juist complex gemaakt?
In andere Europese steden heeft men al gekozen om binnensteden geheel autovrij te maken. Ook daar was veel bezwaar tegen, maar blijkt nu dat de bewoners en ondernemers er toch tevreden mee zijn en het niet ten koste is gegaan van het aantal bezoekers aan de binnensteden.
De komende weken gaat de gemeente weer informatie ophalen bij de stakeholders. Het echte probleem, de mobiliteit, wordt er waarschijnlijk niet mee opgelost. De aanpak die nu voorligt voor de Bossche binnenstad lijkt erg complex en zal alleen maar zorgen voor een waterbedeffect wat betreft auto's. Daar is uiteindelijk niemand mee geholpen.