Home Nieuws Columns Gemeenteraad Verkiezing

Donderdag 23 januari 2025

Den Bosch Politiek | Het spoort niet

Het spoort niet

21-augustus-2024 10:41:26

Leestijd 3 minuten

OntspoordeTrein1.png title =
Hoe lang duurt het nog voordat Den Bosch een ontsluitngsprobleem heeft en de trein ontspoort?
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek

Jarenlang moest ik cynisch gniffelen als in de VS een trein ontspoorde omdat de rails niet was onderhouden of een brug instortte omdat deze verrot was of in New York de waterleiding soms 100 jaar oud was. Zaken die nogal triest zijn in een economie die zich tot de grootste ter aarde rekent. Overigens wie met de auto naar de zuiderburen rijdt, zal snel ervaren dat wegen in een veel mindere staat verkeren dan bij ons. Wel goed voor de garages omdat auto's sneller slijten.

Nu echter worden we ook in Nederland met een harde realiteit geconfronteerd. Gister hoorde ik iemand zeggen dat bruggen en wegen na 40 jaar wel op zijn en vernieuwd moeten worden. Omdat de meeste infrastructuur vlak na de Tweede Wereldoorlog is aangelegd is nu na 80 jaar groot onderhoud nodig. Het gevolg is dat wegen worden afgesloten, bruggen niet meer gebruikt mogen worden en ook het spoor de komende jaren vaak niet meer beschikbaar is gedurende een bepaalde periode. En tot wat voor wanorde dat kan leiden ervaren steeds meer mensen.

Jarenlang waren we trots op onze infrastructuur, gebruikte het om bedrijven te lokken en werden we er ook voor geprezen. We liepen naast onze schoenen en daarvoor betalen we nu de prijs. Ik vrees dat het hier niet bij blijft en er nog veel meer (ongewenste) konijnen uit de hoge hoed komen.

Voor een stad als Den Bosch is dit ook vervelend. Zo had men de hoop dat de A2 zou worden verbreed, maar dat zit voorlopig in de koelkast. Ook de A59 naar/van het westen zou moeten worden aangepakt. Daarvoor was zelfs een regionale samenwerking aangegaan in de GOL (GebiedsOntwikkeling Langstraat; met slechts een beperkte rol voor Den Bosch). Het hele proces heeft al jaren vertraging, niet zelden omdat er juridische problemen zijn. Een goede ontsluiting/bereikbaarheid is wel nodig bij een stad die druk bezig met groeien. Die groei is vooral door inbreiding. Die mensen zullen vaak de stad uitmoeten om bij hun werk te komen. Dat wordt best lastig als de wegen van en naar de stad te beperkt zijn.

Dan is er natuurlijk nog het spoor. Nog afgezien van de werkzaamheden (die ooit wel eens klaar zullen zijn) is er nog een probleem. De NS heeft aangekondigd dat de tarieven omhoog gaan met maar liefst 10%. Daar worden treinreizigers vast niet blij van en op het stadskantoor zullen ambtenaren ook wel zorgen hebben. De komende jaren wordt de voorgenoemde inbreiding voor een flink deel in de Spoorzone gerealiseerd. Ook station Oost is een gebied waar meer mensen komen te wonen. En wat is dan mooier dat die mensen op een steenworp afstand van het station wonen? De vraag is echter of de trein nog wel betaalbaar is voor mensen met een laag inkomen. Tuurlijk, de reiskosten worden vaak vergoed door een werkgever, maar wat als je een keer een dagje Amsterdam wilt doen? Dat is nu al een rib uit je lijf, maar dat zijn straks 2 ribben.

Het nieuwe Kabinet heeft al laten doorschemeren dat er op een aantal vlakken zal worden bezuinigd. Op zich is het realistisch om te zeggen dat niet alles kan en dat er keuzen gemaakt moeten worden. Of iedereen daar gelukkig van wordt, dat is maar de vraag.

De plannen, de ambities kenden tot nu toe weinig tegenspoed. De trein van vooruitgang denderde voort. Die trein rijdt nu al langzamer en het is wachten tot de trein ontspoort.

Auteur: Alfred Heeroma

522 keer werd dit bericht gelezen