Stadsbeleving
25-Jul-2024 11:17
Leestijd 3 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma - Bron: Den Bosch Politiek
Als het om toerisme gaat, dan is de Binnenstad een belangrijke factor. Niet verwonderlijk dat Den Bosch Partners, verantwoordelijk voor de citymarketing (stadspromotie), hier dan ook de nadruk oplegt. Vorig jaar deden ze onderzoek onder de inwoners van Den Bosch over de stadspromotie. 5882 mensen vulden de enquête in, waarbij wel moet worden opgemerkt 50-plussers meer bereid waren dan de 18-39 jarigen om de vragenlijst in te vullen.
Restaurants in de Binnenstad scoren goed. Ongeveer 90% is hierover tevreden. Ook over winkels, kunst en cultuur, terrassen en kroegen en cafés is zo'n driekwart (zeer) tevreden. Het nachtleven wordt als minder aangemerkt.
Dit wil niet zeggen dat inwoners de Binnenstad vaak bezoeken. De betaalbaarheid is voor 63% een drempel. Andere zaken die aangemerkt werden zijn diversiteit (50%), vernieuwend (49%) en lokaal aanbod (47%). Meer internationaal aanbod hoeft voor 30% geen toegevoegde waarde.
Wat betreft inwoners van Den Bosch mag de Binnenstad wel wat groener worden en ook meer openbare toiletten zijn wenselijk. Meer (pop-up) terrassen (in de zomer) zou positief werken. Ze zouden familie/kennissen de Binnenstad zeker aanbevelen voor een bezoek.
81% van de respondenten geeft aan trots te zijn op Den Bosch, maar dat verschilt wel per wijk. Zuid, Maaspoort en Binnenstad voelen meer trots dan Vinkel, Nuland, Rosmalen-zuid en Noord.
De Sint Jan en de Bossche Bol worden het meest genoemd als typisch Bosch, maar ook het bourgondische leven, historie en het gezellige karakter worden vaak genoemd. Driekwart van de respondenten vindt de term 'levenslust' wel passen bij de stad (75%). Verbeeldingskracht is iets wat minder past bij de stad. Dat geldt ook voor het motto dat Den Bosch Partners heeft bedacht 'Zin in morgen', waar 39% geen binding mee heeft.
De gemeente deed meer onderzoeken.
Als gekeken wordt naar het onderhoud van de openbare ruimte, dan is 63% daar wel tevreden over. De gemeente moet vooral aandacht hebben voor onderhoud van stoepen, verwijderen van zwerfafval op straat, verwijderen van zwerfafval tussen beplanting, snoeien van bomen/struiken en leegmaken van afvalbakken/prullenbakken. Dat gemeente minder maait vindt 80% geen probleem en 82% zou zelfs wel willen bijdragen aan groen in de vorm van geveltuintje, boomtuintje of zelfs het adopteren van stukken openbaar groen.
Als het gaat om duurzaamheid rondom de woning, dan zijn bewoners ook best actief. Zo heeft 32% de regenpijp al afgekoppeld, zodat schoon regenwater niet in het riool komt, is 40% al bezig met het vergroenen van de tuin en wil 61% meedoen aan vergroenen van de eigen buurt. 9% heeft al een groen dak. 32% van de respondenten wil op een andere manier bijdragen aan duurzaamheid. Hierbij valt te denken aan aansluiting bij een energiecorporatie, isolatie woning of collectieve inkoop zonnepanelen.
De gemeente gaat bekijken of ze met campagnes een aantal zaken beter onder de aandacht kan brengen.
In februari deed de gemeente ook onderzoek naar de service door de gemeente. 77% is tevreden over de telefonische bereikbaarheid en 93% is tevreden over de services op het Stadskantoor. 70% is tevreden over het maken van een afspraak via de website. De waardering voor een bezoek aan het Stadskantoor is een 8,1.
Auteur: Alfred Heeroma
1248 keer werd dit bericht gelezen

