Sinds juni 2013 rijden er in Brabant in het weekend ook in de nacht treinen. Hiermee is er verbinding naar Utrecht en via Dordrecht ook naar het westen van het land. De kosten voor deze nachttreinen worden betaald door de Provincie Noord-Brabant, Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. De overeenkomst is voor 2 jaar en loopt dit jaar dus af. Een nieuw contract voor het verlengde nachtnet (dus na 02.00 uur) zou jaarlijks € 705.000 kosten. Bovendien wil de NS dat hierover afspraken worden gemaakt tot het einde van de concessie (2025) met een optie dit halverwege de termijn op te zeggen.
De Provincie en de gemeenten vinden de kosten te hoog en de NS wil de kosten niet verlagen. De NS geeft aan dat de kosten reëel zijn. Al sinds 2008 zijn er pilots met het Nachtnet gedaan, maar de NS wil niet langer een pilot, maar een vaste overeenkomst. De kosten voor treinen tot 02.00 (vrijdag- en zaterdagnacht) worden wel betaald.
De Provincie en de gemeente gaan nu kijken of het mogelijk is om nachtbussen in te zetten. Een ambtelijke werkgroep werkt hiervoor een business-case uit. Naast de provincie en de gemeenten Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Dordrecht en Eindhoven zal ook de gemeente Helmond deelnemen aan deze werkgroep. De resultaten van de business-case worden medio dit jaar aan de betrokken bestuurders voorgelegd om een standpunt over in te nemen.
De Bossche Groenen vindt het vreemd dat wethouder Hoskam namens het college het nachtnet heeft afgeschoten. De partij is van mening dat de gemeenteraad hier over gaat. Een nachtnet is echter alleen mogelijk als alle gemeenten en de Provincie hier mee instemmen.